Afaceri la cota de avarie în mijlocul oraşului

Afaceri la cota de avarie în mijlocul oraşului
Chiriile pentru spaţii comerciale din zona ultracentrală au ajuns la 30 euro/mp, în unele cazuri la jumătate faţă de acum doi-trei ani, însă clienţii pentru acestea sunt puţini la număr.

Regele Ferdinand, una dintre cele mai căutate artere comerciale ale Clujului din anii "boom"-ului imobiliar, de-abia mai supravieţuieşte. Afacerile merg prost, iar chiriile spaţiilor comerciale s-au dus bine în jos, susţin proprietarii. Situaţia nu este roz nici în zona comercială de pe Bulevardul 21 Decembrie.

Deschisă abia acum un an, librăria Honterus este nefuncţională. În locul fostei librării de pe Bd. 21 Decembrie, în apropierea Sora Shopping Center, a rămas un spaţiu gol. Unitatea comercializa cărţi şi albume în limbile engleză, germană şi maghiară. În vecinătate s-a deschis, în schimb, o patiserie. Sora Center, varianta locală de "mall" până în toamna lui 2007, sezonul inaugurării Polus şi Iulius, aproape că a rămas fără comercianţi la etajul I, unde mai funcţionează doar un restaurant şi un magazin de accesorii. Fostele vitrine de magazine de la nivelul superior mai au doar anunţuri "de închiriat", iar dintr-o fostă cafenea a mai rămas mobilierul.

În schimb, pe Bd. Ferdinand au mai apărut schimbări. Un fost spaţiu de magazin de modă, care a stat neutilizat luni în şir, este pregătit de noi chiriaşi: perdele legate de şnururi cu ciucuri ascund un viitor club Seven. Zona nu este una cu rezultate comerciale strălucite, spun cei cu activitate aici. Nici cei de la Benvenuti nu se laudă cu vânzări excepţionale, iar restaurantul Lunch Break (fost Şepcile Roşii) are probleme. "Unitatea nu e pe pierdere, dar vânzările au scăzut şi mergem la nivel de avarie. Îl mai ţinem, fiindcă am investit în el. Dacă strada nu intră în atenţia administraţiei, moare. În astfel de zone ar trebui să avem magazine de înaltă ţinută, nu second hand-uri şi produse chinezeşti", este de părere proprietarul, Gheorghe Fatol.

Clienţii nu asaltează cu cereri spaţiile disponibile, dar mai apar şi potenţiali investitori. O companie cu afaceri pe segmentul de baruri şi restaurante în Budapesta ar fi interesată de o locaţie centrală în Cluj-Napoca. "Avem relativ puţini clienţi care caută spaţii ultracentrale, în general spaţii mici pentru diverse activităţi comerciale. În domeniul de alimentaţie ar fi o cerere importantă - investitori maghiari cu activitate în Budapesta prospectează piaţa pentru un restaurant la Cluj", spune Ovidiu Motioc, consilier la Mix Imobiliare. Spaţiile de la kilometrul 0 costă în jur de 30 euro/mp.

Piaţa locală din România a ajuns la 101 mp de spaţii de retail modern la 1.000 de locuitori, luând în calcul inclusiv centrele comerciale şi parcurile de retail, potrivit datelor companiei de consultanţă CB Richard Ellis (CBRE). Există, însă, oraşe unde media este de patru ori mai mare, printre acestea numărându-se şi Cluj-Napoca, cu 454 mp la 1.000 locuitori, aflat totuşi în urma Piteştiului, care contabilitează 500 mp la 1.000 locuitori. Magazinele de modă, accesorii, îmbrăcăminte sunt interesate de centrele comerciale, iar unităţile de tip food & bar, magazinele de servicii sunt interesate de locaţii stradale, spun analiştii de la CBRE.

Restaurări şi cârciumi în zona istorică

"Cererile discutate la noi sunt foarte puţine şi neuniforme. Sunt unele proiecte de restaurări de clădiri cu fonduri europene sau guvernamentale. În ceea ce priveşte investiţiile de afaceri, se mai amenajează câte o cârciumă. Se pare că acestea mai sunt încă eficiente", remarcă Adrian Borda, membru în Comisia Zonală a Monumentelor Istorice, unde se solicită avize pentru proiecte din zonele protejate, cum e şi centrul istoric.

 

 

Comenteaza