Low-costul pierde bătălia cu Tarom pe zborurile interne de la Cluj

Low-costul pierde bătălia cu Tarom pe zborurile interne de la Cluj
Transportatorii aerieni low-cost renunţă la cursele interne, unde compania de stat rămâne principalul operator.
Se zboară greu în România. Aceasta este concluzia la care a ajuns unul dintre principalii operatori interni, Blue Air. La mai puţin de un an de la revenirea pe aeroportul din Someşeni, compania îşi ia deja zborul. De vină acum nu mai sunt, însă, condiţiile meteo, ci rentabilitatea, fiindcă firma renunţă la toate zborurile interne.

Concurenţa, dar şi criza economică îşi spun cuvântul în sectorul aerian. Deşi aeroportul se află în plină expansiune şi se pregăteşte să primească şi aeronave mari, la Cluj-Napoca unii operatori abia mai umplu avioanele mici şi cursele charter. Dovada cea mai grăitoare a acestei situaţii o constituie compania Blue Air, unul dintre principalii operatori de pe aeroportul din Someşeni. După ce a renunţat, rând pe rând, la cursele externe de aici, compania low-cost a anunţat că va suspenda din 10 august şi legătura cu Bucureştiul.

“Din 10 august vom renunţa la toate cursele interne, nu numai la cele din Cluj-Napoca. Vor rămâne numai cursele externe, operate de la Bucureşti, Sibiu şi Bacău. În ultima perioadă, traficul pe intern a scăzut foarte, foarte mult. În schimb, a crescut cererea pe extern şi încercăm să ne concentrăm pe acest segment”, spune Florentina Ivan, purtător de cuvânt al operatorului low-cost. Retragerea Blue Air din cursele interne va lăsa, însă, spaţiul aerian aproape gol, cu numai două companii – Tarom şi Carpatair – care să facă legătura între oraşe.

“Motivul nu cred că este scăderea numărului de pasageri pe intern. În 2010, noi am avut o creştere pe acest segment. Am avut opt zboruri pe zi, cinci realizate de Tarom şi trei de Blue Air. Concurenţa probabil că şi-a spus cuvântul aici. Frecvenţa acoperită de Tarom, cât şi faptul că două dintre cursele zilnice erau realizate cu aeronave mari au afectat planurile Blue Air. Nouă ne pare rău că pleacă şi sperăm ca după trecerea crizei economice să revină la Cluj”, spune David Ciceo, directorul Aeroportului Internaţional Cluj. Preţul unui bilet la cursele către Bucureşti operate de Blue Air porneşte de la 40 de euro, în vreme ce la Tarom preţurile încep de la 59 de euro.

Plecarea Blue Air de la Cluj nu afectează, însă, nici proiectele de investiţii ale aeroportului şi nici funcţionarea acestuia. “Aeroportul din Cluj-Napoca este în plină dezvoltare. Ne pare rău de această pierdere, dar planurile noastre nu vor fi afectate. Deşi este un operator important, ponderea deţinută de Blue Air în traficul de la Cluj nu este una semnificativă”, a mai subliniat Ciceo, care a ţinut să precizeze că aeroportul se află în discuţii cu mai multe companii aeriene, în special pe transportul extern, şi că noi acorduri ar putea fi anunţate anul viitor. În ciuda bătăliei pierdute pe intern, Blue Air îşi menţine planurile de dezvoltare. “Acum este foarte important să fii flexibil şi să îţi adaptezi cursele la cererea de transport. În ciuda acestor modificări, planurile de investiţii ale companiei pe 2010 nu se modifică”, declară Florentina Ivan.

Concentrarea companiilor low-cost pe transportul extern este confirmată şi de Wizz Air, al doilea mare operator de la Cluj. “În 2008, pentru o perioadă scurtă de timp, am operat cursa Bucureşti – Cluj-Napoca, însă zborurile interne nu se potrivesc modelului nostru de business. Nu excludem în viitor această posibilitate, dar în acest moment cele mai multe oportunităţi sunt pe partea internaţională. Vom continua să creştem în Cluj - cea de-a treia aeronavă adăugată flotei este un semn clar al angajamentului nostru - şi să introducem rute noi în conformitate cu cererea observată în rândul pasagerilor”, declară Nataşa Kazmer, director de comunicare în cadrul Wizz Air. Potrivit datelor oficiale ale companiei, Wizz Air a transportat pe rutele externe din şi spre Cluj 310.000 de pasageri în primele şase luni ale anului, în creştere cu 65% faţă de primul semestru din 2009.

Istoria Blue Air la Cluj

În iulie 2009, Blue Air revine la Cluj după o absenţă de doi ani, cu zboruri către Bucureşti, Veneţia şi Viena.
Din octombrie 2009, compania mai introduce două rute: Roma şi Paris, trecând pe locul doi, după Wizz Air, la numărul destinaţiilor acoperite.
În 28 martie 2010, compania renunţă la zborurile către Paris şi Roma.
Din 10 august, Blue Air renunţă şi la cursa spre Bucureşti.

Comenteaza