Prima locomotivă made in Cluj

Prima locomotivă made in Cluj
Modelul Carpathia funcţionează cu ajutorul curentului alternativ şi a fost produs în cadrul atelierelor Remarul 16 Februarie, cu sprijinul operatorului de transport feroviar CFR Marfă.
Noua locomotivă dezvoltă 2.300 de cai putere (CP) şi funcţionează pe curent alternativ, fapt care aduce economii de energie de 60% faţă de cele produse în străinătate, potrivit conducerii companiei. 100 de oameni au contribuit la producerea modelului Carpathia.

Remarul 16 Februarie, specializată în modernizarea şi repararea de material rulant, încearcă să intre în rândul producătorilor feroviari. Aceasta a lansat pe piaţă un produs nou, conceput integral în atelierele de la Cluj, o locomotivă de 2.300 CP, care funcţionează pe curent alternativ. Conform oficialilor Remarul, noutatea tehnică adusă înseamnă economii de până la 60% faţă de modelele echivalente produse în străinătate.

“Carpathia este o locomotivă produsă integral la Cluj. Este tot o modernizare, numai că din modelul vechi nu s-a păstrat decât carcasa. În rest, am schimbat tot, de la interior şi echipare până la elementele exterioare. Tot ceea ce înseamnă echipament interior este produs nou, iar concepţia a fost realizată de echipele de tehnicieni de la Remarul în parteneriat cu CFR Marfă. Dacă înainte toate motoarele mergeau pe curent continuu, noi am reuşit să construim un sistem care să funcţioneze pe curent alternativ. Din punct de vedere tehnic, acest lucru înseamnă putere mai mare, o viaţă mai lungă şi costuri de întreţinere care tind către zero”, dezvăluie Adrian Timar, preşedintele Consiliului de Administraţie al Remarul.

Locomotiva este destinată în primul rând transportatorilor de marfă, însă producătorii dau asigurări că se pliază şi pe necesităţile din transportul de călători. Unul dintre motivele pentru care a fost dezvoltat acest model este participarea la cel mai mare târg feroviar din Europa, Innotrans 2010, de la Berlin.

“Am fost singura companie feroviară din România care s-a prezentat la acest important târg nu doar cu un stand, ci şi cu material rulant. A fost o premieră pentru ţara noastră. Proiectarea locomotivei a fost cea mai dificilă sarcină, a durat peste un an, însă realizarea şi construcţia au fost o adevărată performanţă - în două luni am reuşit să o construim. Am avut o mobilizare exemplară, trebuia să fim gata pentru Târgul de la Berlin. Peste 100 de oameni au lucrat şi în câte două schimburi ca să fim gata”, a relatat Timar. Preţul unei locomotive se situează între 1,5 şi 1,9 milioane euro, în funcţie de dotările solicitate şi de puterea dezvoltată. Modelul standard este dotat cu un motor Caterpillar, de 2.300 CP, de producţie americană. La baza modelului se află o locomotivă mai veche, produsă la Electroputere Craiova, de la care nu a fost păstrată decât carcasa.

Primul client este CFR Marfă, companie care a sprijinit realizarea modelului. Timp de două-trei luni, locomotiva se va afla în teste, pentru ca ulterior să fie preluată de CFR Marfă. “În faza de proiectare am avut şi un client privat intern care s-a arătat interesat să achiziţioneze un model. A fost plasată comanda şi urmează să dezvoltăm locomotiva”, adaugă Timar. Cu o vechime de 140 de ani în sectorul feroviar, Remarul 16 Februarie asigură din 2006 lucrări de reparaţii şi modernizare a locomotivelor diesel hidraulice de 1.250 CP, dotate cu motoare Caterpillar de ultimă generaţie. Totodată, compania modernizează şi repară locomotive electrice, automotoare şi vagoane de tren. Acţionarul majoritar al Remarul 16 Februarie este grupul Transferoviar, al cărui acţionar cu 98% este omul de afaceri Călin Mitică. Remarul a încheiat anul 2009 cu o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro.

Cu locomotiva de manevre la Berlin

Carpathia nu este singurul proiect dezvoltat la Cluj de Remarul. Compania s-a prezentat la Berlin cu o locomotivă modernizată, dotată cu un motor nou, destinată cu precădere manevrelor feroviare.

Comenteaza