Barometrul afacerilor din Cluj

Barometrul afacerilor din Cluj
Un sistem online, finanţat din fonduri europene, va fi implementat în oraşele reşedinţă de judeţ din Nord-Est şi Nord-Vest şi va transmite date despre pieţele locale urbane.

Primul studiu City Audit vizează percepţia mediului de afaceri privind evoluţia economiei locale şi a businessurilor proprii, iar următoarele analize vor aduna date despre obiceiurile de consum şi piaţa locală de retail.

În Nord-Vest, 5% dintre participanţii la studiu estimează că în următoarele 12 luni vânzările companiei pe care o reprezintă vor scădea considerabil, 21% cred că vor scădea în oarecare măsură, 29% că vor creşte în oarecare măsură şi doar 3,3% că afacerile vor creşte considerabil. Estimările sunt mai optimiste în rândul reprezentanţilor mediului de afaceri din regiune faţă de cei din Nord-Est, unde 6% cred că vânzările vor scădea considerabil, 28% că vor scădea într-o oarecare măsură şi doar 2,2% că vor creşte considerabil.

Reprezentanţii firmelor din Nord-Vest sunt mai optimişti în ceea ce priveşte evoluţia economică a ţării. La întrebarea despre aşteptări legate de economia României în următoarele 12 luni, 29% dintre participanţii din Nord-Vest estimează că acestea vor scădea în oarecare măsură, în vreme ce 35% dintre cei din Nord-Est au dat acest răspuns. "Clujul este cel care dă trendul în zonă; datele valabile pe Nord-Vest sunt în aceeaşi linie cu cele din Cluj", spun realizatorii studiului. Cele mai importante condiţii pentru a avea succes în afaceri sunt să fii un bun manager, să cunoşti bine piaţa şi să ştii să îţi alegi oamenii", consideră antreprenorii din cele două regiuni, conform cercetării. Pentru acest studiu s-au realizat 1.041 interviuri asistate telefonic.

Analiza a fost lansată în cadrul proiectului Cityaudit.ro, sistem interactiv de informare despre pieţele locale urbane din Romania. Platforma informatică Cityaudit.ro este concepută ca instrument de informare şi formare pentru antreprenori şi a fost creată de compania Operations Research, în parteneriat cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, printr-un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane. Serviciul se va implementa în cele 12 reşedinţe de judeţ din regiunile de dezvoltare Nord-Est şi Nord-Vest şi presupune, într-o primă fază, crearea a 12 baze de date cu informaţii despre pieţele locale urbane. Vor fi aplicate 5-6.000 de chestionare pe fiecare oraş, spun iniţiatorii proiectului.

"Multinaţionalele au bugete alocate pentru studii, au nevoie de astfel de cercetări, dar ca mic antreprenor poate nu îţi permiţi să faci astfel de cercetări sau nu ştii sigur în ce măsură îţi vor fi de folos", a explicat Emil Pîslaru, manager de proiect. "Prin acest sistem poţi să îţi faci propriile analize, să accesezi bazele de date şi să pui întrebările care te interesează pentru afacerea ta", specifică Pîslaru. Proiectul va avea 576 de beneficiari, dintre care 48 din Cluj. "Ne interesează businessurile care se adresează pieţelor locale, regionale", a precizat Pîslaru.

Valoarea proiectului este de 6 milioane de lei, din care 5 milioane fonduri nerambursabile. Operations Research, înfiinţată în 2008, are birouri în Bucureşti şi Cluj şi va deschide un al treilea birou în acest an la Iaşi. Următoarele analize care se vor realiza în cadrul proiectului City Audit au în vedere domeniul retailului şi obiceiurile de consum, iar datele vor fi disponibile pentru fiecare judeţ din cele două regiuni, potrivit Operations Research.

 

 

Comenteaza