Cum se extind în criză marile reţele comerciale

Cum se extind în criză marile reţele comerciale
Kaufland şi Dedeman au fost cele mai agresive, pentru a-şi asigura amplasamente cât mai bune, conform unui raport al analiştilor de la Colliers.

Reţelele de retail anticipează sfârşitul crizei şi se extind agresiv, subliniază un raport al companiei de consultanţă şi analiză Colliers. La Cluj, cele două societăţi au avut strategii diferite: în timp ce Kaufland a scos mai mulţi bani din buzunar, cumpărând terenuri în perioada de boom economic, Dedeman face achiziţiile la preţuri "de criză".

"În ţară, achiziţiile pentru dezvoltările de retail au fost cele mai frecvente. Hipermarketurile, discounterii şi magazinele de bricolaj au fost cei mai activi cumpărători de terenuri, vizând oraşe cu peste 100.000 de locuitori sau cu 30-50.000 locuitori pentru formatele mici. Kaufland şi Dedeman au fost cei mai agresivi în a-şi asigura locaţii bune, fie direct, fie prin parteneriate cu dezvoltatori", semnalează raportul Colliers. Acesta remarcă o creştere a numărului de potenţiali cumpărători, ceea ce a determinat mai mulţi proprietari să îşi pună terenurile la vânzare.

"Investitorii care nu erau presaţi să vândă sunt acum încrezători că pot obţine preţul dorit pentru proprietăţile foarte bune. Alţi investitori, care nu şi-au abandonat planurile de expansiune în România, dar nici nu dispun de finanţare, caută să îşi aducă terenurile ca şi contribuţie în parteneriate. Au existat şi proprietari de fabrici care au considerat interesante ofertele făcute de operatorii de retail de tip «big box» şi au vândut acestora facilităţile amplasate în cartiere dens populate din interiorul oraşelor", precizează reprezentanţii Colliers.

"Piaţa terenurilor este încă departe de ceea ce a fost; se cumpără mai ales suprafeţe mici, de 15-20.000 de euro, mai puţin cele mari, care se vindeau cu sute de mii de euro. Eu am un teren pe Bd. Muncii, lângă centura de nord a Clujului, unde înainte suprafeţele se tranzacţionau la 50-60 euro/mp. Acum a ajuns la 10 euro/mp, dar tot nu se vinde. Vin investitori interesaţi, se uită, dar tranzacţiile se încheie foarte greu. Există şi posibilitatea de a converti vechile fabrici în spaţii de retail, aşa cum a fost la Tehnofrig", susţine Dragomir Bîrlean, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Agenţiilor Imobiliare Cluj.

Kaufland a achiziţionat înainte de criză, cu 210.000 de euro, 8.300 mp în comuna Mihai Viteazul, în urma unei licitaţii publice, reţeaua continuând achiziţiile de terenuri din mediul privat. În 2009, germanii au blocat proiectul centrului logistic regional, programat pe 38,5 ha, dar l-au reluat în 2010, iar în august, la Turda se va desfăşura o bursă a locurilor de muncă pentru angajarea a 400 de oameni. Parcul logistic va avea o suprafaţă de 128.500 mp. În iunie, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a aprobat un credit de 150 de milioane de euro pentru finanţarea expansiunii reţelei de hipermarketuri Kaufland în România şi Bulgaria, valoarea programului fiind de 300 de milioane. Grupul german Schwarz deţine reţelele Kaufland şi Lidl.

O altă strategie a avut-o reţeaua românească Dedeman, care s-a extins agresiv în plină criză cu magazine de bricolaj şi a putut să cumpere terenuri ieftine. Compania a preluat anul trecut 3,7 ha din platforma industrială de pe str. Fabricii de Chibrituri, unde Tehnofrig deţinea 11,2 ha. Din investiţia de 16 milioane de euro, achiziţia terenului a costat puţin peste 50. A doua unitate de acest tip din Cluj-Napoca, pentru care există variante în sudul municipiului, urmează să fie dată în funcţiune în 2013. De asemenea, reţeaua austriacă BauMax a preluat un teren de 12.000 mp pe platforma fostei Întreprinderi de Reparaţii Auto, de pe strada A. Vlaicu, care va fi dată în folosinţă în 2012.

Mai multe tranzacţii în semestrul II

Colliers apreciază că al doilea semestru ar putea aduce o intensificare a activităţii tranzacţionale, în condiţiile în o serie de tranzacţii începute în 2010 s-ar putea finaliza: "cererea ar putea să crească, susţinută de perspectivele bune de creştere economică care au readus România pe agenda investitorilor. În contextul unei oferte în creştere, preţurile terenurilor nu vor evolua semnificativ pe termen scurt şi mediu".

(ZIUA de CLUJ)

 

Comenteaza