Vinde visul celebrităţii cu 680 de euro

Vinde visul celebrităţii cu 680 de euro
Sub denumirea pompoasă Nouvelle Vogue International Paris, o societate înfiinţată de o lună îi ademeneşte pe copiii clujenilor să-i facă modele internaţionale.
Angajaţii firmei Nouvelle Vogue îi acostează pe stradă pe clujenii care se plimbă cu copiii sau pe adolescenţi. Aceştia sunt chemaţi la un casting pentru modele, după care sunt sunaţi şi anunţaţi că au fost selectaţi pentru a li se face un portofoliu în vederea obţinerii de job-uri în campanii publicitare. Părinţilor le este vârâtă sub nas o “convenţie de colaborare cadru”, din care află, dacă o citesc, că trebuie să plătească 680 de euro doar pentru un set de fotografii.

Nouvelle Vogue International SRL a fost înfiinţată în Cluj, la data de 14 septembrie, de către asociatul unic Egyed Balazs, domiciliat în Budapesta, cu un capital social de 50 de euro. Firma a închiriat un spaţiu pe Bulevardul Eroilor, unde sunt chemaţi copiii şi adolescenţii găsiţi pe străzile oraşului. “Acostează lumea pe stradă, în general părinţi cu copii şi adolescenţi, cum că ar face casting pentru nu ştiu ce prezentare şi zic numele firmei care conţine un cuvânt care atrage «Vogue», creând impresia unei chestii serioase. Am întrebat dacă costă ceva pentru noi, ca să nu pierdem timpul, că am mai auzit de asemenea firme. Răspunsul a fost că nu costă nimic”, ne-a povestit Călin Albu, tatăl a doi copii.

Copiilor li s-au făcut două fotografii, iar peste o zi tatăl a fost sunat că trebuie să-i ducă din nou pentru a li se face portofoliu, întrucât au fost selectaţi. “Cele două fotografii sunt trimise la sediul central din Paris, unde specialiştii noştri apreciază dacă sunt buni sau nu copiii pentru a face publicitate la ceva”, spune Eteika Gabor, cel care se ocupă de activitatea din Cluj a firmei. Călin Albu susţine că la a doua întâlnire i s-a dat un contract pentru a-l semna. “Încearcă să te convingă să-l semnezi pe loc, iar dacă zici că vrei să-l studiezi se oftică, renunţă la glasul mieros cu care te întâmpină şi încep să se enerveze. Când am început să mă uit peste contract, nişte angajate au început să-mi linguşească copiii, poate aşa mă înduplecă”, a declarat Albu, de profesie jurist.

Potrivit “convenţiei de colaborare cadru” pe care ar trebui să o semneze oamenii, aceştia trebuie să plătească 680 de euro pentru realizarea portofoliului care constă în “efectuarea unei serii de 33 de fotografii şi transpunerea acestora pe CD – 350 de euro, care includ şi onorariul pentru munca coaforului, make-up-ul designer-ului, stilistului, fotografului, taxa de utilizare a studioului şi, în funcţie de necesităţi, eventual costurile utilizării îmbrăcămintei; efecuarea Setcard-urilor - 150 de euro; cheltuiala de arhivare – 90 de euro; taxa serviciului pentru pagina web pe un an – 90 euro, care va conţine cele patru + una bucăţi de fotografii selectate de mandatar (firma – n. red.), datele mandantului (modelul – n. red.)”. “La a doua întrevedere, le spunem oamenilor toate detaliile. Fără portofoliu nu pot face nimic. Nu este garantat că vor avea de lucru. Credeţi că am închiriat sediu în centrul Clujului ca să dau ţepe? La fel cum, dacă nu ai bani, nu-ţi iei Porsche, dacă vrei să lucrezi cu noi, trebuie să plăteşti. Nu suntem Dacia, suntem Porsche”, susţine reprezentantul Nouvelle Vogue, Eteika Gabor.

Specialişti cu experienţă în domeniul modeling-ului din Cluj spun că suma de 680 de euro este exagerată. “Un portofoliu cu 40-50 de fotografii, cu tot cu machiaj, coafură, decor şi alte, costă între 100 şi 150 de euro. Cum să vii să ceri 680 de euro unui om de pe stradă?! În marile studiouri din New York, cu fotografi vestiţi, îţi faci portofoliu cu 1.000 de dolari”, susţine fotograful Călin Deac. De asemenea, patronul agenţiei Hermes Models, Ştefan Florea, spune că un portofoliu în Cluj “nu poate fi mai scump de 500 de lei” şi că agenţii de renume din Bucureşti cer 300 de euro.

Convenţia de colaborare redactată de cei de la Novelle Vogue este favorabilă firmei, care nu are obligaţia de a-i găsi de lucru modelului, ci “are dreptul de a face reclamă pentru mandant (modelul – n. red.), de a-i creşte notorietatea, folosind portofoliul”. Potrivit documentului, firma ar putea încasa toţi banii dintr-un contract de publicitate intermediat pentru model. “Părţile convin că pe baza contractului încheiat între o persoană terţă, care asigură munca de model, hostess sau figurant, şi mandatar (firma – n. red.), în numele mandantului, 20% din contravaloarea contractului se cuvine mandatarului, ca şi taxă de intermediere, şi la 80% rămas este îndreptăţit mandatarul (!! – n. red.)”. Cu alte cuvinte, adolescentul sau copilul care prestează munca cerută poate să nu primească nici un leu.

Comenteaza